Laatste dag Java

22 april 2016 - Kalibaru, Indonesië

Vandaag met 13 personen vertrokken naar een plek waar de Bromo gangers zich weer bij ons gevoegd hebben. De zonsopgang was niet zichtbaar maar de tocht naar de vulkaan vonden ze de moeite waard. De weg vervolgd naar de lunch. Over 50 km doen ze hier zo 2 uur. Toeteren en inhalen, links, rechts maakt allemaal niet uit. We kwamen langs een paar dorpen, wat een krotten en (dat vinden wij met onze westerse standaard) wat een vieze zooi. Er wordt hier niks onderhouden. Vuilnis ligt gewoon in de sloot. Na de lunch naar de kruiden plantage. We kregen een rondleiding door de plantage. Koffie, peper, nootmuskaat, rietsuiker, kardemom, cacao, kokos, kaneel, citroengras, eucalyptus. Er was een civet kat, van de bijzondere koffie hihi. En hele grote spinnen... Rijstvelden, alles prachtig om te zien. De eigenaresse vangt moeilijk opvoedbare kindjes op, die voerde een paar dansen op, zongen liedjes en we kregen allerlei dingen gemaakt van riet. Een krekel, een kroon voor de mannen en een bloem in t haar voor de vrouwen. Natuurlijk wat kruiden gekocht. Morgen wake up call half 5, 6 uur vertrek naar de boot. Hopen dat we niet te lang hoeven wachten, dat weet je maar nooit.